آمارسیستم ملی بهداشت و درمان انگلیس نشان می دهد دو سوم از بیماران مبتلا به کرونا ویروس با وضعیت بحرانی دارای اضافه وزن هستند

14آوریل 2020 - شصت و سه درصد از بیماران مبتلا به کروناویروس که در بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان های انگلستان بستری شده اند دارای اضافه وزن، چاقی یا چاقی مفرط هستند. همچنین، متأسفانه، در حالی که میانگین سنی بیماران مبتلا به علائم شدید ناشی از ویروس کرونا 64 سال است، سن 37٪ از این بیماران زیر 60 سال است.

این آمار از مرکز ممیزی و تحقیقات ملی مراقبت های ویژه جمع آوری شده است، که کلیه پذیرش ها را در بخش مراقبت های ویژه در انگلیس تا نیمه شب 19 مارس تجزیه و تحلیل کرده است. در آن زمان 194 بیمارمبتلا به کرونا ویروس در ICU وجود داشتند.

این سند، نگاهی به خصوصیات موارد بحرانی کروناویروس دارد. این بررسی نشان داد که بیماران چاقی در معرض خطر عوارض شدید COVID-19 قرار دارند که نگرانی اصلی متخصصان مراقبت های بهداشتی است زیرا دو سوم از بزرگسالان در جمعیت انگلیس چاق هستند.

این که بیش از یک سوم از بیماران مبتلا به کرونا ویروس، زیر 60 سال سن دارند، نشان می دهد این عفونت آنطور که قبلا تصور می شد فقط سالمندان را تهدید نمی کند بلکه همه ی افراد ممکن است به این بیماری مبتلا و در معرض خطر مرگ قرار گیرند.

در این مطالعه مشخص شد که 71٪ از کل بیماران مبتلا به عفونت کروناویروس، که در ICU جان خود را از دست داده اند، مذکر بودند و تنها 9٪ از بیماران (18 بیمار) به بیماری های هم آیندی جدی مانند بیماری قلبی یا ریوی مبتلا بودند.

به نظر می رسد بیماران چاق بیشتر در معرض خطر عوارض جدی یا مرگ ناشی از این عفونت هستند درست مانند آنفولانزا. سیستم ایمنی بدن افراد دارای اضافه وزن بطور مداوم در حال فعالیت است، زیرا تلاش می كند آسیبهای سلولی ناشی از التهاب را ترمیم كند. از آنجایی که بدن این افراد در حال حاضر مشغول مبارزه با التهاب همیشگی است، منابع کمتری برای دفاع از خود در برابر عفونت کروناویروس دارد و در معرض خطر بالایی برای پنومونی انقباضی است.

هم زمان، بیماران چاق به طور کلی رژیم غذایی ناسالمی دارند که فاقد میوه و سبزیجات است، همچنین رژیم غذایی آنها از نظر فیبر و آنتی اکسیدان ها که به سلامتی سیستم ایمنی بدن کمک می کنند، دچار کمبود است. وزن اضافی همچنین باعث می شود که دیافراگم و ریه های این افراد به طور کامل متسع نشوند، و این باعث می شود که برای آنها نفس کشیدن بسیارعمیق در صورت نیاز مشکل تر باشد. این وزن اضافی در برابر قفسه سینه، میزان اکسیژن موجود در بدن را محدود می کند. بدین ترتیب به دلیل کمبود اکسیژن، اندام های آنها از بین می روند.

اکثر بیماران دارای شاخص توده بدنی بیش از 40 ، همچنین از مشکلات تنفسی رنج می برند از تنگی نفس گرفته تا یک وضعیت بالقوه تهدید کننده ی زندگی که به عنوان سندرم هیپوونتیلاسیون چاقی(OHS)  شناخته می شود. این امر به ویژه با مرگ در اثر COVID-19 که در عمق ریه ها گسترش می یابد و عوارضی مانند ذات الریه را ایجاد می کند، مرتبط است. سرانجام همه ی این عوامل توضیح می دهند که چرا ریه های بیماران چاق در هنگام شیوع کروناویروس در مقایسه با بیماران سالم، با سرعت بیشتری از کار می افتند.

بیمارانی که اضافه وزن دارند، همچنین تمایلی به ورزش و فعالیت بدنی ندارند. مطالعات نشان داده است كه فعالیت بدنی با افزایش تعداد سلولهای ایمنی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می كند.

گردش خون ضعیف در اثر گرفتگی شریان ها باعث تشدید عفونت ها می شود زیرا حمل سلول های ایمنی بدن به اندام ها و بخشهای مختلف بدن برای خون دشوارتر است.

همچنین بیماران چاق به احتمال زیاد از بیماری دیابت و بیماری های قلبی رنج می برند، و مطالعات نشان داده اند که این دو بیماری مزمن خطرات مرتبط با کروناویروس را افزایش می دهند.متأسفانه، بیماران مبتلا به دیابت شانس بیشتری برای تجربه ی عوارض شدید COVID-19 دارند. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که خطر ابتلا به کووید-19 برای بیمارانی که دیابت خود را به خوبی کنترل کرده اند، مشابه با جمعیت عمومی غیر دیابتی است.

خلاصه ی نتایج:

•         وزن بیش از حد، بر قفسه ی سینه و دیافراگم فشار وارد می کند، و نفس کشیدن عمیق را برای این بیماران دشوار کرده و خطر ذات الریه را تشدید می کند.

•         ضعف سیستم ایمنی بدن به دلیل التهاب دائمی در افراد چاق، باعث می شودCOVID-19 به ریه ها گسترش یابد و خطر پنومونی انقباضی را افزایش می دهد.

•         مجموع عوامل متعدد مرتبط با چاقی باعث می شود که بیماران چاق احتمالاً از عوارض شدید کروناویروس رنج ببرند.

منبع:

http://www.diabetesincontrol.com/nhs-audit-reveals-two-thirds-of-critical-coronavirus-patients-overweight/